Val 2010

Jag har inte skrivit så mycket nu. Dels för att vi har varit lite sjuka men också för att jag inte tagit mig tiden. Nu vill jag dock skriva några rader.
Imorgon är det val här i Sverige. För första gången får jag rösta. Kanske borde det vara ett enkelt val men det är det faktiskt inte. Eller på sätt och vis är det jättelätt. Jag ska rösta på de röd-gröna. Men sen har jag ännu inte bestämt mig för vilket parti.
Det jag bekymrar mig för är dels hur många det är som kommer att rösta på alliansen. Och ännu värre ni/de som väljer att lägga sin röst på Sverigedemokraterna. Det är för mig helt oförståeligt. Jag har svårt att ens sätta ord på mina känslor angående folk som röstar på SD. Det finns liksom inte i min värld att man är så dum att man tror att det kommer bli ett bättre Sverige utan invandring. Och funderar man ens på att det är människor som förmodligen kommer hamna väldigt illa som vi inte släpper in. För mig är det inte så stor skillnad på de som dödar, torterar och gör så att folk far illa och de som röstar på SD. Bara för att vi här (Som för övrigt inte har det så illa!!) inte direkt får se med egna ögon hur illa det är runt om i världen betyder väl inte det att vi ska blunda för misär och fattigdom och inte erbjuda den hjälp vi kan bistå med. Och det mest hemska är ju att alla vet hur det är men ändå så får SD röster från folk som enligt mig inte har så mycket till hjärta. Det värsta är när folk kopplar ihop invandringen med läget för våra pensionärer. Som om det vore invandrarnas fel att alliansen hellre förser de högavlönade med mer pengar i fickan än att lägga pengarna på äldrevården. Jag kan förstå personer som är upprörda över att det ofta förekommer våld och lagbrott i gäng med utländsk bakgrund (inte för att jag varit med om det någon gång). Men föreställer själva hur det skulle vara att komma från ett land med krig och andra oroligheter till ett nytt land där fördomarna är många och hjälpen liten. Det är klart att man lätt faller in i kriminalitet om man vuxit upp med våld överallt och om man inte heller får hjälp att ta sig in i det nya samhället man kommit till hur ska man då veta vad som är rätt? Om vi istället satsade mer pengar på våra invandrare så skulle de bli en tillgång för samhället och hjälpa till att försörja våra äldre (Vilket många invandrare redan gör!!). Ett till hett argument som jag stött på är att "invandrarna tar våra jobb". Om en invandrare kommer hit och lever på bidrag då tar de våra bidragspengar och om de jobbar så tar de våra jobb. Det är pinsamt. Hur kan man skylla arbetsbristen på invandrarna? Det är därför vi ska rösta imorgon. För att vi vill se fler jobb och det kommer inte att bli fler jobb för att vi röstar på SD. Snarare skulle jag tippa på att jobben skulle komma att minskas.
Till mina andra tankar som inte angår SD. I detta val känns det lite som att man väljer block och inte framför allt parti. Jag är imponerad över alliansen. De har genom bra marknadsföring lyckats skapa en image om att vara det parti som värnar om Sverige och välfärden. Samtidigt så ser vi i media flera fall som visar det motsatta. Vad är det egentligen som gör att vi tror på dem? Kanske inger alliansen ett gott intryck med sitt byråkratiska språk och strikta kläder? De får oss att känna sig lite dumma. Som att de vet mer och bättre. Och vi vill ju absolut inte vara dumma så vi lägger makten i händerna på alliansen. Trots att vi vet att klyftorna i samhället kommer att öka. Vi vet att alliansens politik gynnar de högavlönade och att vi vanliga människor inte kommer att få det bättre. Snarare tvärtemot. Det känns lite som att vi gärna önskar att vi tillhörde den där lilla skaran med människor som faktiskt har väldigt mycket pengar och som kommer att få mycket mer med alliansens politik. För har man mycket pengar så är man fin. Och helt plötsligt så ser man hur valet inte skiljer sig speciellt mycket från en helt vanlig mellanstadieklass. Det är viktigt att vara den som är populär och trots att vi vet att det är dumt att mobba så gör vi det i rädsla över att själv bli den som är utsatt. Borde vi som har rösträtt inte ha vuxit upp och lärt oss att vi får det som bäst när vi hjälper varandra?
Sen så måste jag ge lite ris till de rödgröna också. Det jag hade velat höra mer om i valet är frågorna som rör mig. Till exempel ungdomsarbetslösheten och vad för hjälp vi som vill starta eget företag skulle kunna få. För det är inte så lätt för mig som 21 år och tjej att starta eget som läget ser ut idag. Jag önskar att de rödgröna hade lagt lite mer fokus på det och inte bara lagt fokus på att visa alliansens missar. Men trots att jag inte direkt kan säga att jag tjänar speciellt mycket på de rödgrönas politik ur det perspektivet så är valet för mig självklart.
Hur röstar du?
http://www.youtube.com/watch?v=VC-QIvNp6z4&feature=player_embedded

Kommentarer
Postat av: Meadow

För mig är valet vilka jag ska röst på helt klart. Jag ska rösta på de rödgröna och de som ska få min röst är miljöpartiet.

De är ett litet parti som behöver lite mer röster, för att kunna bli lite större.



Miljön är en otroligt viktig fråga, nästa viktigast av alla. Vi måste sluta leva som att vi vore den sista generationen på den här jorden, som Maria Wetterstrand sa.



Jag håller med henne, de känns väldigt ego att leva vidare som vi gör och låtsas som ingenting, när de händer naturkatastrofer runt om i världen hela tiden.



Jag hoppas att du lägger din röst på och för miljön :)



KRAMAR MADELEINE

2010-09-18 @ 17:11:27
URL: http://meadows.blogg.se/
Postat av: jajja hansdotter

Din blogg inger mig hopp om framtiden! När jag träffar på unga människor som tänker efter och formulerar sig som du, känns det bra för för mig som tycker att solidariteten är viktigast. Heja Linnea!

2010-09-19 @ 10:01:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0